NRD Начало
Четвъртък, 19 Септември 2024
Начало Калейдоскоп Естонските артисти Татяна Косминина и Дмитри Петренко : Чувстваме голямо доверие от обществото, от правителството и от публиката
1486
Калейдоскоп

Естонските артисти Татяна Косминина и Дмитри Петренко : Чувстваме голямо доверие от обществото, от правителството и от публиката

Ние чувстваме много голямо доверие от обществото, от правителството, както и от нашата публика. Иначе не бихме могли да съществуваме и би стоял въпросът – кои са нашите зрители и защо въобще излизаме на сцената. Това казва Дмитри Петренко, художествен ръководител на рускоезичния театър „Вене“ в Талин, Естония. „Ние използваме руски език, без да сме част от Русия

| 08 Юли 2024, 13:33 ч.
Естонските артисти Татяна Косминина и Дмитри Петренко : Чувстваме голямо доверие от обществото, от правителството и от публиката
Естонските артисти Татяна Косминина и Дмитри Петренко : Чувстваме голямо доверие от обществото, от правителството и от публиката
Снимка © Даниел Димитров

Ние чувстваме много голямо доверие от обществото, от правителството, както и от нашата публика. Иначе не бихме могли да съществуваме и би стоял въпросът – кои са нашите зрители и защо въобще излизаме на сцената. Това казва Дмитри Петренко, художествен ръководител на рускоезичния театър „Вене“ в Талин, Естония.

Форум, посветен на градската ревитализация, с участието на експерти от Варшава и Лодз, ще се състои на 21 септември във Варна, съобщиха организаторите от сдружение „Пространствата на Варна”. 

Събитието е част от проекта „Форум за Варна - добрите примери”, в който организацията кани архитекти от чужбина да споделят своя опит в обживяването на градската среда и старинните сгради. Тази събота ще гостуват Зузана Мелчарек, Моника Коморовска, Патриция Войташчик и Мачей Гил, които работят в институции и в свободния сектор във Варшава и Лодз. 

Срещата под наслов „Градска ревитализация - примери от Полша” е част от Европейската седмица на мобилността. Гостите ще представят своя опит пред Градската художествена галерия във Варна в късния следобед. 

Терминът „градска ревитализация” се ползва в западноевропейск

Солистът на балета на Виенската държавна опера Денис Черевичко ще се превъплъти в ролята на Базил от балета „Дон Кихот“ от Лудвиг Минкус на сцената на Античен форумен комплекс „Августа Траяна“ в Стара Загора утре, 1 август. Това става ясно от програмата с предстоящи събития, публикувана на официалната страница на Държавна опера - Стара Загора.

В ролята на Китри ще бъде примабалерината Анелия Димитрова. Александър Желев ще бъде в ролята на Дон Кихот, а Калин Любенов ще бъде Санчо Панса. В останалите колоритни роли ще танцуват Фиорди Лоха (Еспада), Юкари Мизу (Мерседес), Клара Ферер (Повелителка на дриадите), Я Чуе Наваро (Амур), Кармен Демирташ (циганка), Марсело Молина (циганин) и др, посочват от оперния театър. Зрителите ще могат да се насладят и на цялата многонационална балетна трупа на Старозагорската опера под ръководството на примабалерината и хореограф Силвия Томова.

Десетата юбилейна изложба на престижните Истанбулски фотонагради, организирани от Анадолската агенция (AA), ще бъде открита в Истанбул в понеделник.

В изложбата ще бъдат показани снимки, наградени тази година, но ще има цифрова изложбена площ, където ще може да видят наградени снимки от последните 10 години.

Домакин на изложбата, която ще бъде отворена до 23 юни, е библиотеката „Рами“, където посетителите може да се потопят в завладяващи снимки, уловили значими световни събития от изминалата година.

От трагедията на геноцида в Газа до опустошителното земетресение в Турция миналата година и от операциите на мексиканските престъпни групировки до тежкото положение на афганистанските бежанци, снимките са трогателно отражение на човешките преживявания на различни континенти.

На церемонията за откриването на изложбата и връчването на наградите, под егидат

Летният кинофестивал "Свети Влас филм фест" стартира своето трето издание на 3 юни. 

Форумът, който се утвърди като акцент в културната програма на Свети Влас, се организира от "Диневи Груп", с подкрепата на Национален филмов център, Община Бургас, Община Несебър и кметство Свети Влас.

Кинофестът, който ще продължи до 7 юли, отдава почит на богатството и разнообразието на българското кино, съобщиха организаторите му.

Зрителите и гостите на фестивала ще имат възможността да се потопят в автентичния свят на българските филми, да се срещнат с любимите си актьори и да преживеят незабравими моменти. 

Петима утвърдени кинотворци ще оценяват филмите в конкурсната програма. Председател на журито тази година е доц. д-р Деян Статулов, членове са Башар Рахал, Ники Илиев, Димитър Гочев и Иван Гарелов. Селекционери на фестивала са проф. д-р Нина Алтъпармаков

Профсъюз, представляващ филмовите и телевизионни екипи, които работят зад кадър, постигна тригодишно споразумение с водещите студиа, включващо предвидено увеличение на заплатите и предпазни клаузи срещу употребата на изкуствен интелект, съобщиха Ройтерс и Асошиейтед прес.

Членовете на Международния съюз на театралните сценични работници (IATSE), сред които са например осветители, костюмографи, гримьори, художници и други, ще ратифицират споразумението със Съюза на филмовите и телевизионните продуценти (AMPTP), представляващ "Дисни", "Нетфликс" и други.

Споразумението предвижда поетапни увеличения на възнагражденията съответно със седем, четири и три и половина процента през тригодишния период, казаха от съюза.

В края на миналата година профсъюзът на актьорите SAG-AFTRA и студиата постигнаха споразумение след продължил почти шест месеца спор, който блокира производ

„Ние използваме руски език, без да сме част от Русия. Ние сме автентичен естонски театър с естонски актьори, които играят на руски“, разказва той. „Имаме много рускоговорящи хора, а сега – и много бежанци от Украйна, които също са наши зрители. Защото руският език е този, който ни свързва, той е много по-разпространен от естонския“, допълва актрисата Татяна Косминина.

На фестивала „Световен театър в София“ естонската трупа представи „Страх и отчаяние в третата империя“, една от новите постановки на Тимофей Кулябин, по пиесата на Бертолт Брехт „Страх и мизерия в Третия райх“. Писана в емиграция, непосредствено преди Втората световна война, тя представя картина на живота по време на възхождащия националсоциализъм след възкачването на Хитлер на власт. Кулябин осъвременява някои от сцените в оригиналната творба и създава спектакъл за страха и отчаянието, за колективното онемяване, за изчезването на човешкото в едно тоталитарно общество.

„Мисля, че нашата реалност е по-страшна от този текст. Реалността е нещото, от което трябва да се страхуваме, а не текстът“, коментира Татяна Косминина. „Не сме много щастливи, че този текст все още е актуален, че все още можем да говорим за страховете – в нашите семейства, в нашата страна, с нашите съседи“, допълва Петренко.

Татяна Косминина разказва за работата си с Кулябин: „Обикновено режисьорите решават по време на процеса на работа как точно да се развият нещата. Чудят се накъде да поемат, нямат представа за много неща. Често е така, но не и когато става въпрос за Тимофей. Той дойде при нас абсолютно готов“. Това е първата му постановка в нашия театър, неговият театрален език е интересен и разбираем и той знае какво иска, а ние не сме свикнали с това, защото в нашия театър се работи на принципа, че актьорите са съавтори на представлението на режисьора, допълва Дмитри Петренко.

Татяна Косминина и Дмитри Петренко , в разговор с Даниел Димитров – за реакциите на българската публика, за актуалността на представлението, за работата с Тимофей Кулябин, за съществуването на един рускоезичен театър в Естония, за доверието на зрителите и на държавата.

С Acoustic Queen project и изпълнения на млади китаристи в Плевен започна десетото издание на Международния фестивал на китарата. 

Той бе официално открит от заместник-кмета на община Плевен Елина Димитрова, председателя на Комисията по култура в Общинския съвет Димо Дешев и творческия директор на събитието Николай Михайлов.

"Искрено се радвам, че това престижно събитие се провежда отново в Плевен и се превърна в една от музикалните емблеми на нашия град, в културно пространство за срещи на музикални изпълнители, педагози, хора на изкуството и приятели на музиката. Уверена съм, че ни предстоят вълнуващи фестивални дни, създадени от красотата на музиката и талантите", каза заместник-кметът Димитрова.

Димо Дешев пожела на добър час на фестивала. "Музиката за мен, както казва и Аристотел, е по-висшето изкуство, защото онова, което не могат да кажат думите, го к

С аудио-визуален спектакъл, концерт, комедийно шоу и много изложби започна общностният фестивал "48 часа "Варуша юг" във Велико Търново. Той се провежда в старата част на града и привлече много хора както от страната, така и от чужбина. Посетителите на общностното събитие могат да присъстват на над 100 различни прояви на повече от 120 участника, които се провеждат на близо 50 места. 

Първите събития бяха открити още в ранните следобедни часове. В Изложбени зали "Рафаел Михайлов" посетителите можеха да разгледат изложбите "Мисли преди да пораснеш" и "Ако съдим книгата по корицата", а любителите на музиката да потанцуват на диджей парти на Самоводската чаршия. Малко по-късно израелският визуален артист, живеещ в Ирландия, Моран Бийн-нун се включи с уъркшоп и пърформанс, озаглавен "Това, което водата шепне". По същото време на плажа край река "Янтра" Йоана Стоянова

Прокурорът по делото за убийството на операторката Халина Хъчинс на снимачната площадка на филма "Ръжда" (Rust) през 2021 г. каза, че Алек Болдуин е нарушил "основни правила" за оръжията, докато неговият адвокат обърна внимание, че актьорът е подведен от експертите по сигурност, които вече бяха осъдени, съобщиха световните осведомителни агенции.

Алек Болдуин беше в съдебната зала, облечен в тъмен костюм и вратовръзка. Придружаваха го съпругата му Хилария и брат му Стивън. Той е подсъдим по първото дело в Холивуд за смъртен случай при стрелба на снимачната площадка от три десетилетия. Обвинението до голяма степен е безпрецедентно в историята на САЩ, тъй като се търси отговорност от актьор за стрелба с пистолет по време на снимките.

Съдебните заседатели в Ню Мексико изслушаха аргументите на прокурор Ърлинда Джонсън, че Болдуин е пренебрегнал безопасността по време на сни

Създателите на сериала „Странни неща“ публикуваха онлайн тийзър от снимачната площадка към петия сезон на продукцията, съобщи Би Би Си. 

Това развълнува многобройните почитатели на поредицата. 

Научно-фантастичната драма на „Нетфликс“, излъчена за първи път през юли 2016 г., е един от най-големите хитове и превърна актьорите в звезди. За да отбележат осмата годишнина от дебюта на сериала, продуцентите публикуваха клип, който показва заснемането на последния сезон зад кулисите. Във видеото се съобщава, че екипът заснема новия сезон.

Последните епизоди на „Странни неща“ все още нямат официална дата на излизане, но се предполага, че може да се появят през следващата година.

Двеминутният видеоклип започва със затварянето на клаперборда и продължава със сцени на добре познати места от сериала като гимназия „Хокинс“. След това Кейлъб Маклафлин, който

Рапърът Пост Малоун и кънтри певецът Морган Уолън за пета поредна седмица са начело в класацията Хот 100 за сингли на "Билборд", съобщава сайтът на изданието.

Изпълнителите запазват първенството си със сингъла I Had Some Help.

Второто и третото място в чарта заема певицата Сабрина Карпентър съответно с парчетата Please Please Please и Espresso.

Четвъртата позиция в класацията Хот 100 остава непроменена спрямо предходната седмица и се заема от Шабузи с A Bar Song (Tipsy)

Томи Ричман, който миналата седмица беше трети, е отстъпил на пето място с парчето Million Dollar Baby.

Челната десетка в класацията Хот 100 на "Билборд" за сингли се допълва от Кендрик Ламар с Not Like Us, Хозиър с

Доволни ли сте от публиката, от нейните реакции, от нейното разбиране?

Татяна Косминина: Аз съм много доволна. Преди всичко бях изненадана, че имаше толкова много публика, защото в Естония нашето представление не е толкова популярно, въпреки че се играе на голяма сцена.

Когато видяхме колко много хора са дошли да ни гледат, се почувствахме много горди. И повечето от тях дочакаха края на представлението. Изненадата беше голяма и поради това, че представлението е скандално и много хора си тръгват по време на шоуто. Зарадвахме се, че българите останаха до края.

Не е ли твърде страшен с актуалността си текста на „Страх и отчаяние в Третата империя“?

Татяна Косминина: Мисля, че нашата реалност е по-страшна от този текст. Реалността е нещото, от което трябва да се страхуваме, а не текстът.

Дмитри Петренко: Обикновено авторите се радват, ако тяхното представление стане много актуално. Но не и в този случай. Не сме много щастливи, че този текст все още е актуален, че все още можем да говорим за страховете – в нашите семейства, в нашата страна, с нашите съседи. Не се радваме, че това все още е разбираемо и актуално за публиката. Иска ни се да не е така...

Когато играете в това представление, това повече ви дава или повече ви отнема, чисто емоционално?

Татяна Косминина: Това е много труден въпрос. Мисля, че ми дава повече. Дава ми повече, защото имам възможност да бъда чута. Може би ние, изпълнителите, като хора, обикновено не говорим от свое име, но можем да използваме класически текст, за да бъдат чути гласовете ни, да споделим мнението си пред повече хора и да се знае за какво мислим.

„Независимо от мрака в пиесата, се чувствах прекрасно по време на работния процес“, казва Тимофей Кулябин относно тази постановка. Как се чувствахте вие с него?

Татяна Косминина: Когато Тимофей дойде при нас, той ни каза какво точно ще прави. Имаше ясен план. И тогава, по време на репетициите, той просто реализира намеренията си. За мен, като актриса, това беше уникално изживяване – режисьорът дойде и направи това, което иска, и бе абсолютно сигурен в идеите си.

За първи път ли работите по този начин?

Татяна Косминина: Необичайно е, защото, обикновено, режисьорите решават по време на процеса на работа как точно да се развият нещата. Чудят се накъде да поемат, нямат представа за много неща. Често е така, но не и когато става въпрос за Тимофей. Той дойде при нас абсолютно готов.

Дмитри Петренко: Това е първата му постановка в нашия театър. Тимофей е много популярен в Източна Европа като европейски режисьор. Правил е представления и в Рига. Аз го познавах отпреди и нашият театър реши да го покани, защото е много съвременен режисьор. Неговият театрален език е интересен и разбираем, и както Татяна каза – той знае какво иска. Ние не сме свикнали много с това, защото в нашия театър се работи на принципа, че актьорите са съавтори на представлението на режисьора.

Лесно ли е съществуването на един рускоезичен театър в Естония? Има ли някакъв вид изгнание?

Дмитри Петренко: Трябва да кажа, че това е голямо предизвикателство за всички, за нас, както и за Естония. Но Естония има силно развита демокрация и много голямо разбиране на демократичните ценности, на художествената реч, на свободата на словото. Никога не сме се чувствали като жертва на нещо. 

Радвам се, че не казахте руски театър, а театър на руски език. В това е огромната разлика. Ние не принадлежим на Русия, нито на руската култура. Ние използваме руски език, без да сме част от Русия. Ние сме автентичен естонски театър с естонски актьори, които играят на руски. Това е.

Татяна Косминина: За мен, разбира се, е много по-лесно да играя на руски, защото това е моят роден език. Аз съм естонска рускиня – рускиня, роден в Естония, но Естония е моята страна, а моята националност е естонска. Това, което искам да подчертая, е, че ние сме държавен театър. Правителството ни плаща, за да играем на руски. Това казва много според мен.

Дмитри Петренко: Забелязах, че вашият национален театър е наречен Народен театър. Харесва ми, че национален означава народен. Ние също сме някакъв вид обществен театър, защото се финансираме от правителството, както каза Татяна. Това означава, че цялото общество дава пари на нашата трупа, не само рускоезичните или естонскоговорящите. Така че ние сме част от цялото естонско общество.

Това означава, ли че театърът получава необходимото доверие от страна на публиката и на държавата? 

Дмитри Петренко: Вярвам в това. Разбира се, въпрос на дискусия е дали имаме нужда от рускоезичен театър днес и въобще от какъв театър имаме нужда. Това ли е посоката, в която трябва да вървим – като художествения театър, като артисти, актьори, режисьори, сценографи... Как наистина искаме да виждаме нашия театър... Разбира се, ние чувстваме много голямо доверие от обществото, от правителството, както и от нашата публика. Иначе, не бихме могли да съществуваме. Иначе, би стоял въпросът – кои са нашите зрители и защо въобще излизаме на сцената. Разбира се, правим го заради нашата публика.

Публиката в Естония предпочита да гледа повече на театър на руски, или на естонски?

Татяна Косминина: Има и двата вида публика. Ние имаме много рускоговорящи хора, а сега – и много бежанци от Украйна, например, които също са наши зрители. Защото руският език е този, който ни свързва, той е много по-разпространен от естонския. Освен това, всичките ни представления са преведени на естонски език.

Щастлив ли е средностатистическият естонски актьор?

Татяна Косминина: Не, актьорите не могат да бъдат щастливи. Актьорите винаги са недоволни. Всеки актьор иска да получи „Оскар“ или нещо подобно. И винаги иска още, още, още и още – повече публика, повече популярност, повече пари, разбира се.

Дмитри Петренко: Вярвам, че е хубаво, когато актьорите са щастливи, но не напълно щастливи. Така те винаги ще трябва да дават повече от себе си. За мен като артистичен директор е много важно, когато актьорите не са доволни от това, което искаш от тях, а те да искат повече. Те трябва да искат да са по-разбираеми, по-съвременни, по-провокативни. Това е начинът да се създава театър...

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Теодора Сърбинска показа свои акварели, скулптури и фотографии в изложбата „Писма до себе си“
Кюстендилската художничка Теодора Сърбинска показа свои акварели, скулптури и фотографии в изложбата „Писма до себе си“, подредена в Пирговата кула. Показаните снимки ...
Изложбата „Съхранение“ на Надежда Олег Ляхова се удължава
Изложбата „Съхранение“ на Надежда Олег Ляхова се удължава и може да бъде посетена в къща музей „Вера Недкова“ до 15 ноември, обявиха от Националната галерия ...
Арнолд Шварценегер стана доктор хонорис кауза в Берлин
Австрийският културист, актьор и политик Арнолд Шварценегер беше удостоен с почетна докторска титла от частното берлинско училище „Херти“ (Hertie School), предаде ДПА.& ...
Скъпоценни камъни, минерали и фосили
Националният музей „Земята и хората“ ще бъде домакин на XXXII Софийско изложение „Скъпоценни камъни, минерали и фосили“. Събитието ще се проведе от 11 до 13 ...
Цветана Манева е носителят на специалната награда на София за изключителни постижения в областта на културата
Наградите на Столична община за ярки постижения в областта на културата бяха връчени тази вечер в Софийската градска художествена галерия. Наградата за цялостно творчество бе връч ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
130 музиканти представят Голямата меса на Брукнер
Сто и тридесет музиканти ще представят Голямата меса на Антон Брукнер в зала „България" по повод двеста години от рождението на композитора. Събитието е на 20 септември, съоб ...
Теодора Сърбинска показа свои акварели, скулптури и фотографии в изложбата „Писма до себе си“
Кюстендилската художничка Теодора Сърбинска показа свои акварели, скулптури и фотографии в изложбата „Писма до себе си“, подредена в Пирговата кула. Показаните снимки ...
В „Медея“ зрителите ще бъдат на сцената, докато актьорите играят сред тях
В „Медея“ зрителите ще бъдат на самата сцена, докато актьорите играят сред тях. Това информират от Народния театър по повод предстоящите премиерни представления &ndash ...
Фотографии на известни личности, творци и духовници са представени в изложба на Сашо Сарандалиев
Фотографии на японския принц Акишино и принцеса Кико, патриарх Неофит, Милчо Левиев, Антон Дончев и др., са показани в изложбата на Сашо Сарандалиев в Смолян. Експозицията е подре ...
D2, Михаела Филева и Владо Михайлов изпращат лятото с „Парк фест“
От 26 до 29 септември в столичния парк „Студентски“ ще продължи осмото издание на „Парк фест”, съобщават организаторите. Сред хедлайнерите на фестивала са ...
Тикер в 06:00 ч.
Сто и тридесет музиканти ще представят Голямата меса на Антон Брукнер в зала &bd ...
Начало Калейдоскоп
1486
Калейдоскоп

Естонските артисти Татяна Косминина и Дмитри Петренко : Чувстваме голямо доверие от обществото, от правителството и от публиката

Ние чувстваме много голямо доверие от обществото, от правителството, както и от нашата публика.Иначе не бихме могли да съществуваме и би стоял въпросът – кои са нашите зрители и защо въобще излизаме на сцената.

| 08 Юли 2024, 13:33 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Естонските артисти Татяна Косминина и Дмитри Петренко : Чувстваме голямо доверие от обществото, от правителството и от публиката
Естонските артисти Татяна Косминина и Дмитри Петренко : Чувстваме голямо доверие от обществото, от правителството и от публиката
Снимка © Даниел Димитров

Ние чувстваме много голямо доверие от обществото, от правителството, както и от нашата публика. Иначе не бихме могли да съществуваме и би стоял въпросът – кои са нашите зрители и защо въобще излизаме на сцената. Това казва Дмитри Петренко, художествен ръководител на рускоезичния театър „Вене“ в Талин, Естония.

„Ние използваме руски език, без да сме част от Русия. Ние сме автентичен естонски театър с естонски актьори, които играят на руски“, разказва той. „Имаме много рускоговорящи хора, а сега – и много бежанци от Украйна, които също са наши зрители. Защото руският език е този, който ни свързва, той е много по-разпространен от естонския“, допълва актрисата Татяна Косминина.

Форум, посветен на градската ревитализация, с участието на експерти от Варшава и Лодз, ще се състои на 21 септември във Варна, съобщиха организаторите от сдружение „Пространствата на Варна”. 

Събитието е част от проекта „Форум за Варна - добрите примери”, в който организацията кани архитекти от чужбина да споделят своя опит в обживяването на градската среда и старинните сгради. Тази събота ще гостуват Зузана Мелчарек, Моника Коморовска, Патриция Войташчик и Мачей Гил, които работят в институции и в свободния сектор във Варшава и Лодз. 

Срещата под наслов „Градска ревитализация - примери от Полша” е част от Европейската седмица на мобилността. Гостите ще представят своя опит пред Градската художествена галерия във Варна в късния следобед. 

Терминът „градска ревитализация” се ползва в западноевропейск

Солистът на балета на Виенската държавна опера Денис Черевичко ще се превъплъти в ролята на Базил от балета „Дон Кихот“ от Лудвиг Минкус на сцената на Античен форумен комплекс „Августа Траяна“ в Стара Загора утре, 1 август. Това става ясно от програмата с предстоящи събития, публикувана на официалната страница на Държавна опера - Стара Загора.

В ролята на Китри ще бъде примабалерината Анелия Димитрова. Александър Желев ще бъде в ролята на Дон Кихот, а Калин Любенов ще бъде Санчо Панса. В останалите колоритни роли ще танцуват Фиорди Лоха (Еспада), Юкари Мизу (Мерседес), Клара Ферер (Повелителка на дриадите), Я Чуе Наваро (Амур), Кармен Демирташ (циганка), Марсело Молина (циганин) и др, посочват от оперния театър. Зрителите ще могат да се насладят и на цялата многонационална балетна трупа на Старозагорската опера под ръководството на примабалерината и хореограф Силвия Томова.

Десетата юбилейна изложба на престижните Истанбулски фотонагради, организирани от Анадолската агенция (AA), ще бъде открита в Истанбул в понеделник.

В изложбата ще бъдат показани снимки, наградени тази година, но ще има цифрова изложбена площ, където ще може да видят наградени снимки от последните 10 години.

Домакин на изложбата, която ще бъде отворена до 23 юни, е библиотеката „Рами“, където посетителите може да се потопят в завладяващи снимки, уловили значими световни събития от изминалата година.

От трагедията на геноцида в Газа до опустошителното земетресение в Турция миналата година и от операциите на мексиканските престъпни групировки до тежкото положение на афганистанските бежанци, снимките са трогателно отражение на човешките преживявания на различни континенти.

На церемонията за откриването на изложбата и връчването на наградите, под егидат

Летният кинофестивал "Свети Влас филм фест" стартира своето трето издание на 3 юни. 

Форумът, който се утвърди като акцент в културната програма на Свети Влас, се организира от "Диневи Груп", с подкрепата на Национален филмов център, Община Бургас, Община Несебър и кметство Свети Влас.

Кинофестът, който ще продължи до 7 юли, отдава почит на богатството и разнообразието на българското кино, съобщиха организаторите му.

Зрителите и гостите на фестивала ще имат възможността да се потопят в автентичния свят на българските филми, да се срещнат с любимите си актьори и да преживеят незабравими моменти. 

Петима утвърдени кинотворци ще оценяват филмите в конкурсната програма. Председател на журито тази година е доц. д-р Деян Статулов, членове са Башар Рахал, Ники Илиев, Димитър Гочев и Иван Гарелов. Селекционери на фестивала са проф. д-р Нина Алтъпармаков

Профсъюз, представляващ филмовите и телевизионни екипи, които работят зад кадър, постигна тригодишно споразумение с водещите студиа, включващо предвидено увеличение на заплатите и предпазни клаузи срещу употребата на изкуствен интелект, съобщиха Ройтерс и Асошиейтед прес.

Членовете на Международния съюз на театралните сценични работници (IATSE), сред които са например осветители, костюмографи, гримьори, художници и други, ще ратифицират споразумението със Съюза на филмовите и телевизионните продуценти (AMPTP), представляващ "Дисни", "Нетфликс" и други.

Споразумението предвижда поетапни увеличения на възнагражденията съответно със седем, четири и три и половина процента през тригодишния период, казаха от съюза.

В края на миналата година профсъюзът на актьорите SAG-AFTRA и студиата постигнаха споразумение след продължил почти шест месеца спор, който блокира производ

На фестивала „Световен театър в София“ естонската трупа представи „Страх и отчаяние в третата империя“, една от новите постановки на Тимофей Кулябин, по пиесата на Бертолт Брехт „Страх и мизерия в Третия райх“. Писана в емиграция, непосредствено преди Втората световна война, тя представя картина на живота по време на възхождащия националсоциализъм след възкачването на Хитлер на власт. Кулябин осъвременява някои от сцените в оригиналната творба и създава спектакъл за страха и отчаянието, за колективното онемяване, за изчезването на човешкото в едно тоталитарно общество.

„Мисля, че нашата реалност е по-страшна от този текст. Реалността е нещото, от което трябва да се страхуваме, а не текстът“, коментира Татяна Косминина. „Не сме много щастливи, че този текст все още е актуален, че все още можем да говорим за страховете – в нашите семейства, в нашата страна, с нашите съседи“, допълва Петренко.

С Acoustic Queen project и изпълнения на млади китаристи в Плевен започна десетото издание на Международния фестивал на китарата. 

Той бе официално открит от заместник-кмета на община Плевен Елина Димитрова, председателя на Комисията по култура в Общинския съвет Димо Дешев и творческия директор на събитието Николай Михайлов.

"Искрено се радвам, че това престижно събитие се провежда отново в Плевен и се превърна в една от музикалните емблеми на нашия град, в културно пространство за срещи на музикални изпълнители, педагози, хора на изкуството и приятели на музиката. Уверена съм, че ни предстоят вълнуващи фестивални дни, създадени от красотата на музиката и талантите", каза заместник-кметът Димитрова.

Димо Дешев пожела на добър час на фестивала. "Музиката за мен, както казва и Аристотел, е по-висшето изкуство, защото онова, което не могат да кажат думите, го к

С аудио-визуален спектакъл, концерт, комедийно шоу и много изложби започна общностният фестивал "48 часа "Варуша юг" във Велико Търново. Той се провежда в старата част на града и привлече много хора както от страната, така и от чужбина. Посетителите на общностното събитие могат да присъстват на над 100 различни прояви на повече от 120 участника, които се провеждат на близо 50 места. 

Първите събития бяха открити още в ранните следобедни часове. В Изложбени зали "Рафаел Михайлов" посетителите можеха да разгледат изложбите "Мисли преди да пораснеш" и "Ако съдим книгата по корицата", а любителите на музиката да потанцуват на диджей парти на Самоводската чаршия. Малко по-късно израелският визуален артист, живеещ в Ирландия, Моран Бийн-нун се включи с уъркшоп и пърформанс, озаглавен "Това, което водата шепне". По същото време на плажа край река "Янтра" Йоана Стоянова

Прокурорът по делото за убийството на операторката Халина Хъчинс на снимачната площадка на филма "Ръжда" (Rust) през 2021 г. каза, че Алек Болдуин е нарушил "основни правила" за оръжията, докато неговият адвокат обърна внимание, че актьорът е подведен от експертите по сигурност, които вече бяха осъдени, съобщиха световните осведомителни агенции.

Алек Болдуин беше в съдебната зала, облечен в тъмен костюм и вратовръзка. Придружаваха го съпругата му Хилария и брат му Стивън. Той е подсъдим по първото дело в Холивуд за смъртен случай при стрелба на снимачната площадка от три десетилетия. Обвинението до голяма степен е безпрецедентно в историята на САЩ, тъй като се търси отговорност от актьор за стрелба с пистолет по време на снимките.

Съдебните заседатели в Ню Мексико изслушаха аргументите на прокурор Ърлинда Джонсън, че Болдуин е пренебрегнал безопасността по време на сни

Създателите на сериала „Странни неща“ публикуваха онлайн тийзър от снимачната площадка към петия сезон на продукцията, съобщи Би Би Си. 

Това развълнува многобройните почитатели на поредицата. 

Научно-фантастичната драма на „Нетфликс“, излъчена за първи път през юли 2016 г., е един от най-големите хитове и превърна актьорите в звезди. За да отбележат осмата годишнина от дебюта на сериала, продуцентите публикуваха клип, който показва заснемането на последния сезон зад кулисите. Във видеото се съобщава, че екипът заснема новия сезон.

Последните епизоди на „Странни неща“ все още нямат официална дата на излизане, но се предполага, че може да се появят през следващата година.

Двеминутният видеоклип започва със затварянето на клаперборда и продължава със сцени на добре познати места от сериала като гимназия „Хокинс“. След това Кейлъб Маклафлин, който

Рапърът Пост Малоун и кънтри певецът Морган Уолън за пета поредна седмица са начело в класацията Хот 100 за сингли на "Билборд", съобщава сайтът на изданието.

Изпълнителите запазват първенството си със сингъла I Had Some Help.

Второто и третото място в чарта заема певицата Сабрина Карпентър съответно с парчетата Please Please Please и Espresso.

Четвъртата позиция в класацията Хот 100 остава непроменена спрямо предходната седмица и се заема от Шабузи с A Bar Song (Tipsy)

Томи Ричман, който миналата седмица беше трети, е отстъпил на пето място с парчето Million Dollar Baby.

Челната десетка в класацията Хот 100 на "Билборд" за сингли се допълва от Кендрик Ламар с Not Like Us, Хозиър с

Татяна Косминина разказва за работата си с Кулябин: „Обикновено режисьорите решават по време на процеса на работа как точно да се развият нещата. Чудят се накъде да поемат, нямат представа за много неща. Често е така, но не и когато става въпрос за Тимофей. Той дойде при нас абсолютно готов“. Това е първата му постановка в нашия театър, неговият театрален език е интересен и разбираем и той знае какво иска, а ние не сме свикнали с това, защото в нашия театър се работи на принципа, че актьорите са съавтори на представлението на режисьора, допълва Дмитри Петренко.

Татяна Косминина и Дмитри Петренко , в разговор с Даниел Димитров – за реакциите на българската публика, за актуалността на представлението, за работата с Тимофей Кулябин, за съществуването на един рускоезичен театър в Естония, за доверието на зрителите и на държавата.

Доволни ли сте от публиката, от нейните реакции, от нейното разбиране?

Татяна Косминина: Аз съм много доволна. Преди всичко бях изненадана, че имаше толкова много публика, защото в Естония нашето представление не е толкова популярно, въпреки че се играе на голяма сцена.

Когато видяхме колко много хора са дошли да ни гледат, се почувствахме много горди. И повечето от тях дочакаха края на представлението. Изненадата беше голяма и поради това, че представлението е скандално и много хора си тръгват по време на шоуто. Зарадвахме се, че българите останаха до края.

Не е ли твърде страшен с актуалността си текста на „Страх и отчаяние в Третата империя“?

Татяна Косминина: Мисля, че нашата реалност е по-страшна от този текст. Реалността е нещото, от което трябва да се страхуваме, а не текстът.

Дмитри Петренко: Обикновено авторите се радват, ако тяхното представление стане много актуално. Но не и в този случай. Не сме много щастливи, че този текст все още е актуален, че все още можем да говорим за страховете – в нашите семейства, в нашата страна, с нашите съседи. Не се радваме, че това все още е разбираемо и актуално за публиката. Иска ни се да не е така...

Когато играете в това представление, това повече ви дава или повече ви отнема, чисто емоционално?

Татяна Косминина: Това е много труден въпрос. Мисля, че ми дава повече. Дава ми повече, защото имам възможност да бъда чута. Може би ние, изпълнителите, като хора, обикновено не говорим от свое име, но можем да използваме класически текст, за да бъдат чути гласовете ни, да споделим мнението си пред повече хора и да се знае за какво мислим.

„Независимо от мрака в пиесата, се чувствах прекрасно по време на работния процес“, казва Тимофей Кулябин относно тази постановка. Как се чувствахте вие с него?

Татяна Косминина: Когато Тимофей дойде при нас, той ни каза какво точно ще прави. Имаше ясен план. И тогава, по време на репетициите, той просто реализира намеренията си. За мен, като актриса, това беше уникално изживяване – режисьорът дойде и направи това, което иска, и бе абсолютно сигурен в идеите си.

За първи път ли работите по този начин?

Татяна Косминина: Необичайно е, защото, обикновено, режисьорите решават по време на процеса на работа как точно да се развият нещата. Чудят се накъде да поемат, нямат представа за много неща. Често е така, но не и когато става въпрос за Тимофей. Той дойде при нас абсолютно готов.

Дмитри Петренко: Това е първата му постановка в нашия театър. Тимофей е много популярен в Източна Европа като европейски режисьор. Правил е представления и в Рига. Аз го познавах отпреди и нашият театър реши да го покани, защото е много съвременен режисьор. Неговият театрален език е интересен и разбираем, и както Татяна каза – той знае какво иска. Ние не сме свикнали много с това, защото в нашия театър се работи на принципа, че актьорите са съавтори на представлението на режисьора.

Лесно ли е съществуването на един рускоезичен театър в Естония? Има ли някакъв вид изгнание?

Дмитри Петренко: Трябва да кажа, че това е голямо предизвикателство за всички, за нас, както и за Естония. Но Естония има силно развита демокрация и много голямо разбиране на демократичните ценности, на художествената реч, на свободата на словото. Никога не сме се чувствали като жертва на нещо. 

Радвам се, че не казахте руски театър, а театър на руски език. В това е огромната разлика. Ние не принадлежим на Русия, нито на руската култура. Ние използваме руски език, без да сме част от Русия. Ние сме автентичен естонски театър с естонски актьори, които играят на руски. Това е.

Татяна Косминина: За мен, разбира се, е много по-лесно да играя на руски, защото това е моят роден език. Аз съм естонска рускиня – рускиня, роден в Естония, но Естония е моята страна, а моята националност е естонска. Това, което искам да подчертая, е, че ние сме държавен театър. Правителството ни плаща, за да играем на руски. Това казва много според мен.

Дмитри Петренко: Забелязах, че вашият национален театър е наречен Народен театър. Харесва ми, че национален означава народен. Ние също сме някакъв вид обществен театър, защото се финансираме от правителството, както каза Татяна. Това означава, че цялото общество дава пари на нашата трупа, не само рускоезичните или естонскоговорящите. Така че ние сме част от цялото естонско общество.

Това означава, ли че театърът получава необходимото доверие от страна на публиката и на държавата? 

Дмитри Петренко: Вярвам в това. Разбира се, въпрос на дискусия е дали имаме нужда от рускоезичен театър днес и въобще от какъв театър имаме нужда. Това ли е посоката, в която трябва да вървим – като художествения театър, като артисти, актьори, режисьори, сценографи... Как наистина искаме да виждаме нашия театър... Разбира се, ние чувстваме много голямо доверие от обществото, от правителството, както и от нашата публика. Иначе, не бихме могли да съществуваме. Иначе, би стоял въпросът – кои са нашите зрители и защо въобще излизаме на сцената. Разбира се, правим го заради нашата публика.

Публиката в Естония предпочита да гледа повече на театър на руски, или на естонски?

Татяна Косминина: Има и двата вида публика. Ние имаме много рускоговорящи хора, а сега – и много бежанци от Украйна, например, които също са наши зрители. Защото руският език е този, който ни свързва, той е много по-разпространен от естонския. Освен това, всичките ни представления са преведени на естонски език.

Щастлив ли е средностатистическият естонски актьор?

Татяна Косминина: Не, актьорите не могат да бъдат щастливи. Актьорите винаги са недоволни. Всеки актьор иска да получи „Оскар“ или нещо подобно. И винаги иска още, още, още и още – повече публика, повече популярност, повече пари, разбира се.

Дмитри Петренко: Вярвам, че е хубаво, когато актьорите са щастливи, но не напълно щастливи. Така те винаги ще трябва да дават повече от себе си. За мен като артистичен директор е много важно, когато актьорите не са доволни от това, което искаш от тях, а те да искат повече. Те трябва да искат да са по-разбираеми, по-съвременни, по-провокативни. Това е начинът да се създава театър...

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Теодора Сърбинска показа свои акварели, скулптури и фотографии в изложбата „Писма до себе си“
Изложбата „Съхранение“ на Надежда Олег Ляхова се удължава
Арнолд Шварценегер стана доктор хонорис кауза в Берлин
Скъпоценни камъни, минерали и фосили
Цветана Манева е носителят на специалната награда на София за изключителни постижения в областта на културата
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Септември
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Творчески отражения
130 музиканти представят Голямата меса на Брукнер
Калейдоскоп
Теодора Сърбинска показа свои акварели, скулптури и фотографии в изложбата „Писма до себе си“
Под прожектора
В „Медея“ зрителите ще бъдат на сцената, докато актьорите играят сред тях
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.